1001 راهکار تبلیغاتی

کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی

نام کتاب: 1001 راهکار تبلیغاتی
نویسنده: لوک دوپونت
مترجم: میژه شیخ‌ جوادی
انتشارات: سیته
تعداد صفحات کتاب 263
موضوع: تبلیغات – کسب‌وکار

1001 راهکار تبلیغاتی

1001 راهکار تبلیغاتی اثر لوک دوپونت می‌گوید: وظیفه تبلیغات فروش است. در این کتاب می‌آموزید:

چگونه مصرف‌کنندگان به تبلیغات مختلف واکنش نشان‌ می‌دهند. چگونه محصولات‌تان را عرضه کنید. کدام تصویر تبلیغاتی میتونند نظر مصرف کننده را بییر هخود جلب کند. چه عنوان‌هایی نیتجه‌های بهتریحاصل دارند. چگونه باید نسخه‌ آگهی را نوشت تا بهترین نتیجه حاصل شود. چگونه باد متهای تبلیغتی طولانی را نوشت. چگونه اعتبار پیام‌‌تان را تقویت کنید. چه واژه‌هایی بهتر می‌فروشند. از چه رنگی برای موثر بودن آجهی استفاده کنیم. کدام صفحه‌آرایی برای جلب خواننده بهتر است. باچه فاصله زمانی‌ای می‌توانیدآگهی خودار تکرار کنید تا بیشتر بفروشید.

این کتاب بدرد چه کسانی می‌خورد؟

همه مدیران کسب‌وکار که دوست دارند با  استراتژی‌های تبلیغات آشنا باشند تا برنامه ریزی مناسبی برای تیم تبلیغاتی خود داشته باشند. هر کسب‌وکار کوچکی که دوست دارد با کمترین هزینه بیشترین فروش را ایجاد کند و تمام مربیان و مدرسان و کانون‌های تبلیغاتی می‌توانند از مثال ها و تجربه‌های نویسنده این کتاب بهترین استفاده را ببرند.

مروری اجمالی بر کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی

این کتاب در 8 فصل از به جنبه های مختلف تبلیغات ازبرنامه‌ریزی، محتوا، رسانه‌تا روش‌های تبلیغ و تاثیرات آن می‌پردازد و با مثال‌های و نمونه‌های عینی هر مورد را کاملا باورپذیر می‌کند. در ادامه این مقاله علاو برنام هر فصل به برخی از قسمت‌های مهم وکلیدی همان فصل نیز اشاره می‌شود.

لینک

فصل اول:

1001 راهکار تبلیغاتی در این فصل به برنامه‌ریزی تبلیغات می‌پردازد. اینکه محصول‌تان چیست؟ چه قولی‌ می‌دهید؟ هدف‌تان چیست و بودجه تبلیغاتی شما چقدر است؟

برای تبلیغات هرچقدر که می‌توانید خرج کنید. با رقبا همچشمی کنید . بخشی از درآمدتان را به تبلیغات اختصاص دهید و مطابق اهداف فروش‌تان خرج تبلیغات کنید و یادتان باشد که سهم بازار هر کسب‌وکار به طور مستقیم با تلاش‌های تبلیغاتی‌اش نسبت دارد.

فصل دوم:

در این فصل کتاب با 55 روش موضع‌گیری محصول در بازار آشنا می‌شوید. منظور از موضع‌گیری شفاف کرد محصول، قیمت، کیفیت، کمیت، شعار، جایگاه و مخاطب و  … است.

عوامل موثر در تعیین جایگاه یک محصول یا خدمات عبارتنداز:

محصول و تاریخچه آن – نام تجاری – بسته بندی (شکل، جنس، رنگ و بو) – شعار شرکت – قیمت – جایی‌که محصول تولید می‌شود – محل فروش- روش‌های تبلیغ – سخنگویان شرکت – انتخاب رسانه – فرم پرداخت‌ها – تعهد اجتماعی – رقابت

فصل سوم

کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی در این فصل، به نقش تصویر در جلب توجه مخاطب می‌پردازد.  بیشتر اوقات تصویر تنها عاملی است که مصرف کننده در آگهی‌تان می‌بیند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد  44 درصد خوانندگان به آگهی توجه می‌کنند. 35 درصد میتوانند تبلیغ کننده را نام ببرند و فقط 9 درصد آنان بیش‌از نیمی از تبلیغ را می‌خوانند. سرعت انتقال پیام از طریق یک تصوی به سرعت نور است. بهترین تصاویر در یک تبلیغ چگونه باید باشند جان کاپلز در کتاب معروفش، روش‌های آزمایش شده تبلیغات جواب این پرسش را میدهد.

بهترین تصویرها باید این ویژگی‌ها را داشته باشند

  1. عکس‌هایی از محصول
  2. عکس‌هایی از محصول در حال استفاده
  3. عکس‌هایی از افرادی در حال استفاده از محصول
  4. عکس‌هایی از جایزه‌هایی که به مصرف کنندگان تعلق می‌گیرد

فصل چهارم:

عنوان‌های چشمگیر نام فصل چهارم از کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی است. البرت لاسکر (پدر تبلیغات مدرن می‌گوید:  “90  درصد تاثیر یک آگهی به عنوان آن بستگی دارد.”

عنوان‌هایی نظیر نصف قیمت، یک بخر دوتا ببر، 50 درصد تخفیف هرسه یک مفهوم را می‌رسانند اما عبارت ” یکی بخر دو تا ببر”  تاثیر بیشتری دارد. عوامل زیادی در یک عنوان موثر است که از آن جمله می‌توان به واژه‌ها، تعداد واژه‌ها تعداد سطرها و نوع بازی با کلمات نام اشاره کرد.

عنوان‌هایی که می‌فروشند:

  1. عنوان‌هایی که که قول بهره‌ای را به مشتری می‌دهد.
  2. عنوان‌هایی که توصیه عملی ارائه می‌دهند.
  3. عنوان‌هایی که چیز تازه‌ای را اعلام می‌کند.
  4. عنوان‌هایی که تخفیف را اعلام می‌کند
  5. عنوان‌هایی که کنجکاوی را بر می‌انگیزاند.
  6. عنوان‌هایی که واژه‌ها و اصطلاحات دوست‌داشتنی را به کار می‌گیرند.

فصل پنجم:

“نگارش تبلیغاتی که محصول را به فروش می‌رساند” نام این فصل است. فقط 10 درصد مردم این قسمت را می‌خوانند. اما این گروه کوچک نیز می‌توانند مشتریان بالقوه‌ای باشند که دوست دارند بیشتر درباره محصول شما بدانند. برای اینکه نوشته شما خوانده شود موارد زیر را رعایت کنید.

  1. حاشیه نروید
  2. اصل پیام را در بدو امر بیان کنید
  3. صریح باشید
  4. با مخاطب خود مستقیم صحبت کنید
  5. از زمان حال استفاده کنید
  6. از منطق واحساس استفاده کنید
  7. پاراگراف‌های کوتاه و جذاب بسازید
  8. از کلمات و جملات کوتاه استفاده کنید.

فصل ششم:

در این فصل از کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی نویسنده، نوع حروف چاپی (فونت و گرافیک) را مورد بررسی قرار می‌دهد. بر خلاف تصور انتخاب شکل حروف کار ساده‌ای نیست. حروف درشت مبین قدرت‌اند و حروفی که به سمت راست کج شده‌اند پویا تلقی می‌شوند.

هر نوع حروفچینی باید بر اساس هماهنگی محصول با مشتری بالقوه، طول نوشته‌ی تبلیغاتی، نوع تصویر‌هایی که در آگهی چاپ ‌می‌شود انتخاب شود.

نوشته سفید روی متن سیاه یا خاکستری فکر مناسبی نیست.مردم حروف سیاه را بر متن سفید 42 درصد سریعتر می‌خوانند.

فصل هفتم:

موثرترین روش‌های صفحه‌آرایی چیست؟

یک صفحه‌آرایی ساده و واضح خوانندگان را به سوی خود جذب می‌‌کند و بر عکس، یک صفحه‌آرایی مبالغه‌آمیز آنها را دفع می‌کند. استارچ می‌گوید تبلیغاتی که بهترین نتیجه ها را به دست می‌آورند، حاوی عکسهایی هستند بیش از نیمی از  فضا را اشغال کرده‌اند.

برخی فکر می‌کنند که حاشیه‌ها، فضای های خالی و فضای میان پاراگراف‌ها موجب هد دادن فضا می‌شود. این فکرها را دور بریزید. این گونه صفحه‌آرایی به شما اجازه می‌دهدکه عنوان‌تان را، کپی وتصویر‌های‌تان را متمایز سازید. این‌ها سبب می‌شود که نوشته‌تان راحت‌تر خوانده شود.

فصل هشتم:

مفهوم پنهانی رنگ‌های مختلف

رنگ بیش از یک ترفند در جلب توجه کمک می‌‌کند و همواره خالق احساسات است. چند سال پیش لوی چس‌کین، مدیر شرکتی که پژوهش‌هایی در مورد رنگ‌ها را هدایت می‌کرد، از زن‌های خان‌دار خواست که پورد شستشویی را در سه نوع جعبه متفاوت ارئه می‌شد، امتحان کرده و تصمیم بگیرند کدام‌یک مناسب پارچه‌های ظریف است. جعبه اول زرد جعبه دوم آبی و جعبه سوم نقطه‌های زرد روی زمینه آبی بودند. آنها احساس می‌کردند جعبه زرد رنگ حاوی ماده شوینده بسیار قوی است و پارچه را خراب می‌کند. جعبه دوم به تصور آنها حاوی ماده غیر موثر بود و نمی‌توانست پارچه‌ها را بشوید و جعبه سوم بهترین جعبه گزارش شد.

در  صنعت اتومبیل رنگ یکی از سه معیار انتخاب است و دو معیار دیگر قیمت و کیفیت است. کمپانی “برنی” اعلام کرد وقتی برچسب قوطی کانادارای بدون شکر زنجبیلی را از رنگ قرمز به سبز کاهش داده فروش بیش از 25 درصد کم شده.

 فصل نهم:

کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی در این فصل به تبلیغات مقایسه‌‌ای و زمان اجرای درست آن می‌پردازد. اگر چه این نوع تبلیغات مورد توجه خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا قرار نگرفته اما امروزه در آمریکا، کانادا، بریتانیا، سوئد، استرالیا وخیلی از کشور‌های دیگر دنیا رایج است.

این مدل تبلیغات وقتی می‌تواند مناسب باشد که

  • شما سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده باشید
  • شما بتوانید ثابت کنید که محصول شما بهتر است.
  • نام‌های تجاری دیگر امتیاز خاصی نداشته باشند.
  • محصول شما به راستی اصیل باشد
  • شما دلایلی برای نشاند دادن برتری محصول خود نسبت به محصول رقیبان ندارید استفاده از این مدل تبلیغ بی‌معنی است.

فصل دهم:

آخرین فصل کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی مربوط به تاثیرات پنجگانه تکرار میشود. در اولین توصیه این فصل نویسنده می‌گوید: تا زمانی که تبلیغات‌تان به فروش می‌انجامد، آن را تکرار کنید. تبلیغی که امروز چاپ شود و فردا ناپدید شود محکوم به شکست است.

هربرت کراگ من می‌گوید: تبلیغات شما باید حداقل سه بار در معرض دید مصرف‌کننده قرار گیرد تا موثر واقع شود. نمایش نخست تاثیر خاصی ندارد. همانند هر واکنش اولیه دیگری، مخاطب خواهد گفت: این دیگر چیست؟” در نمایش دوم او خواهد گفت: ” من این را پیشتر دیده‌ام.” و در این مرحله او به فکر می‌رود. در نمایش سوم مخاطب‌تان محصول‌تان را یا دوست خواهد داشت. یا نخواهد داشت در این مرحله است که فروش اتفاق می‌افتد.

تبلیغات کمدی خیلی زودتر از تبلیغات کلاسیک تاثیرشان را از دست می‌دهند.

از گذاشتن تبلیغات خود در بخشی که رقبا مورد استفاده قرار داده اند برحذر باشید. در تحقیق سال 1988  که در دانشگاه ” سین سیناتی ” انجام شد دریافتند، نمایش دو محصول رقیب تا 25 درصد موجب از یاد رفتن نام تجاری محصول از ذهن مصرف کننده می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *